etalage benen

Etalagebenen

Etalagebenen is een vaatziekte: de slagaderen in het been zijn vernauwd. Slagaderen zijn bloedvaten die zuurstofrijk bloed vervoeren. Tijdens het lopen hebben de beenspieren extra zuurstof nodig. De slagaderen brengen het zuurstofrijke bloed naar uw been.  Wanneer u een eindje gaat lopen, krijgen de beenspieren te weinig zuurstof door de nauwe slagaderen. Daardoor krijgt u pijn, kramp of een doof of moe gevoel in uw been. Als u dan even stilstaat, komen de spieren tot rust. De bloedstroom kan dan zuurstof aanvullen. Daardoor verdwijnt de pijn. Omdat mensen vaak even voor een winkelruit staan tot de pijn minder is, noemen we het  ‘etalagebenen’ (medische naam: claudicatio intermittens). Met de jaren worden de slagaderen bij iedereen wat nauwer. Dat komt door slagaderverkalking. In de wand van de slagaderen hopen zich vetten, kalk en ontstekingscellen op. De wand van de slagaderen die bij jonge mensen nog elastisch is, wordt steeds stugger en dikker en gaat verkalken. De slagaderen worden zo steeds nauwer. 

Risico op vernauwing van de slagaderen
U loopt de grootste kans op etalagebenen wanneer u een roker bent. Ook als u meerookt verhoogt de kans, maar uiteraard in mindere mate. Naast roken kunnen ook de volgende factoren zorgen voor een grotere kans op etalagebenen:

  • Een hoge bloeddruk
  • Een te hoog cholesterolgehalte in het bloed
  • Suikerziekte
  • Overgewicht
  • Te weinig beweging
  • Erfelijkheid

Deze risicofactoren versterken elkaar. Dit betekent dat wanneer u bijvoorbeeld rookt én overgewicht heeft, u een grotere kans heeft op etalagebenen. De risicofactoren voor etalagebenen komen overeen met de risicofactoren voor hart- en vaatziekten.

Wat houdt de behandeling van de fysiotherapeut in?
De fysiotherapeut helpt u om uw klachten te verminderen en zorgt dat de risico’s op adervernauwing beperkt blijven. Vaak bent u geneigd om minder of geforceerd te bewegen. U heeft het gevoel dat uw klachten afnemen, maar na tijdje voelt u ze weer en bovendien kost het veel energie. De fysiotherapeut helpt u om op de juiste manier in beweging te blijven. Met looptraining kunt uw coördinatie- en uithoudingsvermogen verbeteren.  De fysiotherapeut streeft ernaar dat u zelfstandig uw klachten onder controle kunt houden. Dit kan met behulp van een activeringprogramma. Dit programma helpt u om zelfstandig te blijven bewegen en gezond te leven. De fysiotherapeut geeft u bewegingsadvies dat bij u past.

Looptraining
De ernst van de ziekte wordt uitgedrukt in het aantal meters dat je kunt lopen zonder pijn. Hoe minder ver je kunt lopen, hoe ernstiger de ziekte. De ervaring leert dat je dit ook kunt omdraaien. Van lopen word je beter. Daarom gaat iemand met etalagebenen vaak op looptraining. Het blijkt uit onderzoek blijkt dat de maximale loopafstand door middel van gesuperviseerde looptraining onder begeleiding van een gekwalificeerde fysiotherapeut met 50-200% toeneemt (gesuperficeerde looptraining). Door het verleggen van de pijngrens kunt u steeds verder lopen. Bovendien verbetert door het lopen de kwaliteit van de bloedvaten, wat de bloedvoorziening van de spieren bevordert. Ook uw inspanningsvermogen neemt toe. Door zelfstandig voortzetten van de looptraining is dit resultaat blijvend.  Vaatspecialisten kiezen steeds vaker voor een verwijzing naar gesuperviseerde looptraining, voordat zij een vaatchirurgische ingreep doen.

Advies bij vernauwing van de beenslagader: wandelen
U kunt de bloedtoevoer naar uw benen verbeteren door regelmatig te gaan wandelen en wandeloefeningen te doen.
Dit  zorgt ervoor dat de bloedstroom door de kleinere vaten toeneemt. Geleidelijk ontstaan er ‘sluiproutes’ die het bloed om de vernauwde vaten heen leiden. Op deze manier worden uw benen weer beter van bloed voorzien. De spieren krijgen meer zuurstof en u heeft minder gauw klachten. Na verloop van tijd kunt u een grotere afstand lopen voordat de klachten optreden.

De wandeloefeningen doet u zo:

  • Wandel net zo lang totdat u klachten krijgt, en loop dan nog 10 stappen door. Wees niet bang, het kan geen kwaad.
  • Rust uit tot dat de klachten verdwenen zijn.
  • Herhaal deze oefening nog enkele malen, gedurende 15 tot 30 minuten.

Het is belangrijk dat u deze wandeloefeningen 3 keer per week doet, het liefst iedere dag. U houdt dit minstens 6 maanden vol.

Na enige weken tot maanden merkt u dat u steeds wat verder kunt lopen. Ook als het niet meer lukt om nóg wat verder te wandelen, moet u dagelijks blijven wandelen. Zo voorkomt u dat de klachten weer erger worden. Geef het wandelen een vaste plaats in uw leven.

Etalagebenen vanaf 1 januari in basisverzekering
Positief nieuws voor mensen met zogenoemde etalagebenen! Vanaf 1 januari 2017 wordt de beste zorg voor deze patiëntengroep – 37 behandelingen bij een gespecialiseerde ClaudicatioNet fysiotherapeut – vergoed uit de basisverzekering.

 

Claudicationetwerk NederlandClaudicatioNet heeft de laatste jaren gebouwd aan een landelijk netwerk van 1800 fysiotherapeuten die getraind zijn in het begeleiden van mensen met etalagebenen.Patiënten met etalagebenen zijn onder andere van harte welkom bij Jan Venneman en Rolien van der Heiden.

www.etalagebenen.nl/zorgzoeker.

Nieuws

HCA certificering

HCA certificering